Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Lezen in de basisschool: de 5 didactische sleutels voor begrijpend lezen verkennen en toepassen

Van de theorie naar de pratijk: de vijf didactische sleutels voor begrijpend lezen

Inhoud

Hoe ziet krachtig leesonderwijs voor de lagere school eruit? Hoe kan je de leesvaardigheid van je leerlingen verbeteren?

In deze sessie onderzoeken we de ingrediënten voor goed leesonderwijs. Heel wat scholen willen werk maken van begrijpend lezen. De teleurstellende leesprestaties van Vlaamse leerlingen in internationaal onderzoek deden de alarmbellen afgaan. Hoe is het zover kunnen komen? En vooral, hoe halen wij het leesonderwijs in Vlaanderen weer uit het slop. Recent wetenschappelijk onderzoek heeft vijf didactische principes voor krachtig leesonderwijs geformuleerd (VLOR, 2019).

In deze sessie stellen wij deze vijf didactische sleutels voor. Aan de hand van praktijkvoorbeelden en inspirerende materialen tonen we aan hoe je de vijf sleutels vertaalt naar je eigen klaspraktijk. We staan stil bij functionele en motiverende leesactiviteiten, het belang van begrijpend lezen in andere leergebieden, de rol van strategie-instructie en interactie bij het lezen. We kijken ook kritisch naar leermethodes Nederlands en geven tips hoe je de lessen begrijpend lezen (eenvoudig) kan omvormen tot krachtige leesactiviteiten.  

Doelstellingen

  • Je verwerft inzicht in de belangrijkste didactische principes voor begrijpend leesonderwijs
  • Je kunt de 5 didactische sleutels vertalen naar kwaliteitsvolle leesactiviteiten voor je klaspraktijk
  • Je kunt rijke en authentieke leesmaterialen selecteren
  • Je kunt de lessen uit je leermethode beoordelen en omvormen tot krachtige leesactiviteiten

Voor wie

Basisonderwijs

  • leerkrachten lager
  • zorgcoördinator

Extra informatie

  • Je leermethode Nederlands of enkele lessen begrijpend lezen
  • Deze vorming bestaat uit een introductiesessie en een verdiepende sessie van telkens ½  dag (totaal= 1 dag)
  • Voor de introductiedag kan je kiezen uit 2 mogelijke data, de verdiepingssessie is gepland op 1 datum
  • Om aan de verdiepingssessie deel te nemen, heb je best ook de introductiedag gevolgd.

Lesgevers

Anouk Vanherf

Judith Langenaeken