Inhoud
In deze sessie duiken we dieper in de doelen van sleutelcompetentie 7 (burgerschapscompenties) en sleutelcompetentie 8 (historisch bewustzijn).
We staan stil bij de samenhang tussen de doelen en de wijze waarop we de doelen met een transversaal karakter kunnen integreren. Expliciete aandacht besteden we aan de evaluatie van de doelen. We bestuderen hoe de beoordelingsverwachtingen vervat zitten in de formulering en de afbakening van het leerplandoel. Daarbij leggen we de focus op het ontwikkelingsgericht evalueren. We bespreken hoe we feedup, feedback en feedforward kunnen integreren in onze lessen en hoe dit past binnen de visie Gepersonaliseerd Samen Leren. Tot slot bekijken we welke mogelijkheden digitalisering ons biedt.
Doelstellingen
Na deze sessie:
• heb inzicht in de samenhang tussen de doelen
• geef je de doelen met een transversaal karakter een plaats binnen je lessen
• reflecteer je over de doelen en de beoordelingsverwachtingen
• zet je feedback in als proces in de klas.
• heb je inzicht in hoe digitale didactiek het leren kan ondersteunen.
Voor wie
Secundair onderwijs: leraren 2de graad die aan de slag gaan met doelen van SC 7 (burgerschapscompetenties) in de doorstroomfinaliteit en de dubbel finaliteit.
Secundair onderwijs: leraren 2de graad die aan de slag gaan met doelen van SC 8 (historisch bewustzijn) in de doorstroomfinaliteit en de dubbel finaliteit.
Extra informatie
Individueel: deelnemers kunnen individueel inschrijven via GO! pro
Aan de hand van een vooropdracht bereiden de deelnemers zich voor op deze interactieve webinar. Op voorhand worden hiervoor een aantal materialen ter beschikking gesteld.
Lesgevers
Gwen Steenkiste
Gwen Steenkiste is pedagogisch begeleider secundair onderwijs bij de PBD-GO!. Ze staat in voor klassieke talen en historisch bewustzijn/ geschiedenis.
Imke Deleu
Imke Deleu is pedagogisch begeleider secundair onderwijs Gedrags- en Cultuurwetenschappen en Actief Burgerschap bij de PBD van het GO!.