Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Prikkelverwerking bij leerlingen met autisme in je klas

Inhoud

Merk jij het ook? Jouw leerlingen met autisme hebben het ene moment last van 'teveel' lawaai en zijn op andere momenten 'de bron'. Vandaag krijg je meer duidelijkheid over hoe dat nu juist zit met die prikkelverwerking bij autisme

Kinderen met autisme zijn hooggevoelig wordt er vaak gezegd. Ze kunnen niet tegen fel lawaai, zijn snel geïrriteerd door kleine geluiden rondom hen, ….

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat deze andere manier van prikkelverwerking maakt, dat kinderen met autisme sneller aangezet worden tot negatief gedrag. Bij autisme is er namelijk niet enkel sprake van een overreactiviteit, maar ook van een onderreactiviteit op bepaalde zintuigen. Ook de hoeveelheid aan zintuigen die meespelen, is uitgebreider dan verwacht. We nemen namelijk niet 5 maar 10 zintuigen onder de loep. Gedurende deze dag leer je in kaart brengen welke zintuigen over- of onderprikkeld zijn en welke stappen je dan kan zetten om een kind volkomen te ondersteunen.

Doelstellingen

  • Je leert wat over- en onderprikkeling nu juist inhoudt en hoe je deze in kaart kan brengen bij je leerling.
  • Je ontdekt welke onbekende zintuigen bepalend zijn voor de moeilijkheden die een kind met autisme ervaart.
  • Je gaat naar huis met praktische tips over hoe je deze kinderen kan ondersteunen, zodat gedragsproblemen verdwijnen.

Voor wie

BUO

  • Leerkrachten 
  • Opvoeders
  • kinderverzorgers
  • Paramedici