Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Leren leren en autisme in OV4

Inhoud

Werk jij in OV4 of geef je les in een secundaire school met geintegreerde OV4 werking? Dan is deze intensieve tweedaagse zeker iets voor jou!

Als we aan autisme denken, denken we vaak aan rigiditeit, asociaal gedrag, obsessieve interesses, …. Maar wist je dat vb. dyscalculie en dyslexie ook verbonden kunnen zijn aan autisme.

De eerste dag gaan we dan ook aan de slag met de praktijkgerichte theorie van autisme. We leren hoe kinderen met autisme denken, zodat we begrijpen waarom een kind niet doet wat we hem vragen, het op de speelplaats moeilijkheden ondervindt, …We plaatsen de theorie meteen naar de klaspraktijk, zodat ons kader over autisme dadelijk vergroot wordt.

De tweede dag gaan we praktisch aan de slag. In de voormiddag bekijken we handboeken en werkbladen. We analyseren ze en bekijken hoe we ze makkelijk kunnen omvormen tot werkbare, autismevriendelijke opdrachten.Concrete tips maken dat ook de klaspraktijk versterkt wordt. In de namiddag gaan we met coachingstechnieken aan de slag. Kinderen met autisme hebben het namelijk moeilijk om hun gedachten te verwoorden, te kiezen, gebeurtenissen correct weer te geven. Met enkele makkelijke coachingstechnieken leren we hoe we op een vlotte manier kunnen communiceren met een kind met autisme.

Doelstellingen

  • Je maakt kennis met de praktijkgerichte theorie achter autisme, zodat je begrijpt waarom het al eens moeilijk loopt.
  • Je leert hoe je kinderen met autisme beter kan begeleiden in hun leerproces.
  • Je kijkt met een nieuwe blik naar werkbladen en opdrachten en kan deze aanpassen zodat kinderen met autisme hier niet langer op blokkeren.
  • Je leert een aantal coachingstechnieken zodat je echt kan communiceren met een kind met autisme.

Voor wie

BuSO - SO OV4

  • Leerkrachten OV 4
  • Opvoeders
  • Ondersteuners
  • Paramedici

Extra informatie

Deze sessie met Adi Van den Brande op jouw school? Dat kan! 

Contacteer ons