Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Sessie voor beginnende leerkrachten: verbindend lesgeven

Hoe zorg je er als leerkracht voor dat je alle leerlingen betrekt en een relatie met elke leerling uit bouwt?

Inhoud

Een klas met leerlingen telt vele verschillende persoonlijkheden, leervoorkeuren en talenten van kinderen. Betrokken leerlingen presteren over de hele lijn sterker dan minder betrokken leerlingen. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek en werd door een aantal peilingen in het basisonderwijs onlangs nogmaals bevestigd. Maar hoe kan je als leerkracht elke leerling betrekken, aanmoedigen en waarderen ? Wat met stille Emma achteraan in de klas ? En met luidruchtige Fien ? Of stoere Karim? Nadat de PBD-begeleider je door het belang van verbinding met de leerlingen heeft meegenomen, wordt jou aan de hand van heel wat praktijkvoorbeelden getoond voor welke signalen je best grote aandacht hebt. Ook heel wat tips passeren de revue. Daarnaast helpt de begeleider je tijdens deze sessie jezelf in te schalen hiervoor en je op weg te zetten naar de voor jou “ideale betrokken leerkracht” die je wil zijn. Ook je vele vragen kan je in alle veiligheid kwijt bij deze PBD-begeleider tijdens de zeer interactieve sessie.

Doelstellingen

  • Beginnende leerkrachten schalen zichzelf in wat betreft de verbinden lesgeven.
  • Beginnende leerkrachten zien het belang in van het verhogen van de betrokkenheid van leerlingen en zien hiervan ook de meerwaarde (voldoening van het lesgeven) voor zichzelf.
  • Beginnende leerkrachten pikken die praktische tips op in de sessie die voor hen van belang zijn om verbondenheid met de kinderen naar eigen inzicht te versterken en wisselen tips uit met andere deelnemers.

Voor wie

  • Basisonderwijs

Beginnende leerkrachten


  • Secundair onderwijs

Beginnende leerkrachten

Extra informatie

  • Deze sessie wordt bij voorkeur fysiek gegeven.
  • Deze sessie duurt een halve dag.