Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Loose parts en ontdekdozen. Stimuleer de natuurlijke onderzoekende drijfveer van de kleuters.

Laat de kleuters erop los exploreren, experimenteren, ontdekken en onderzoeken.

Inhoud

Onderzoekend leren is een manier van leren die kleuters aanspoort de wereld om hen heen actief en met een gezonde dosis verwondering te ontdekken en te onderzoeken.

De nadruk ligt op het verkennen van de eigenschappen van materialen en voorwerpen die dicht bij de leefwereld van de kleuters liggen. Je speelt in op hun enthousiaste, nieuwsgierige en onderzoekende houding.

Tijdens deze workshop krijg je ideeën waarmee je de natuurlijke nieuwsgierigheid en ontdekkingsdrang van de kleuters kan prikkelen. Dit kan ondermeer door materialen aan te bieden waarmee ze kunnen exploreren, experimenten en uitproberen.

Tijdens deze ontdekkingstocht begin je met klassikale activiteiten en de leerkracht als onderzoekende professor. Deze activiteiten evolueren tot het stimuleren van zelfstandige ontdekmomenten aan een tafel, op een mat, in een hoek of ontdekhoek, inspelend op loose parts.

Voor oudere kleuters krijg je ideeën waarmee je ontdekdozen met of zonder opdrachtenkaarten kan samenstellen. Deze zijn vooral gericht op het stimuleren van het onderzoekend en zelfstandig leren.

Doelstellingen

  • Je krijgt inzichten hoe je kleuters kan aansporen hun leefwereld actief en met een gezonde dosis verwondering te ontdekken en te onderzoeken.
  • Je krijgt concrete tips en ideeën hoe je de ontdekkingsdrang en het onderzoek kan stimuleren.
  • Op interactieve wijze krijg je de kans om samen met andere collega’s mogelijkheden te bedenken en te bekijken.

Voor wie

Basisonderwijs: 

  • Schoolleiders
  • Kernteams
  • Leraren kleuter