Inhoud
Wist je dat kinderen en jongeren met autisme vaak een groot deel van de dag stijf staan van de stress en bovendien vaak angstig zijn?
Leer alles over de manier waarop hun brein onder druk komt te staan door de grote hoeveelheid aan informatie dat het continu te verwerken krijgt. Gedragsmatig gaan zij snel over tot de modus ‘overleven’ door te vechten, vluchten of bevriezen. Stress en angst belemmeren hun leerpotentieel, groei- en ontwikkelingskansen.
Tijdens de vormingssessie gaan we dieper in op het 2-sporenbeleid omtrent ‘Autisme, stress en angst’. Het aanreiken van concrete materialen en reflectie op casussen zorgt ervoor dat je in de praktijk te werk kan gaan rond dit autismespecifiek domein
Doelstellingen
- Je verdiept je kennis rond het thema 'Autisme, stress en angst'.
- Je kan stress- en angst gerelateerde onderwijs- en opvoedingsbehoeften van leerlingen met autisme formuleren
- Je kan relevante aanpassingen formuleren en aanbieden die tegemoet komen aan deze specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften van leerlingen met autisme
Voor wie
Alle GO!onderwijsprofessionals