Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Coachen doelbewust inzetten

Inhoud

“De GO! professionals werken in complementaire, multidisciplinaire teams en vullen vanuit een gedeeld leiderschap hun opdracht wendbaar in.”
Een ambitie binnen het strategisch plan GO! 2030 waarbij het GO! gaat voor minder hiërarchie en meer geschakeld en gelijkgericht handelen. Binnen die teams zetten onderwijsprofessionals hun coachende vaardigheden zodanig in dat ze collega’s aanzetten tot een constructieve en performante samenwerking waarin ieders talent tot uiting komt.

In het onderwijs is het niet zo evident om een zuiver coachende pet t.a.v. teamleden en collega’s op te zetten. Er worden obstakels ervaren die zich dan vertalen in volgende vragen:

  • Vanuit welke verwachtingen en rollen zit men in een functie en krijgt men wel het mandaat om in een coachende rol te stappen?
  • Zullen collega’s elkaar toelaten in hun arena (klas) en toestemming geven om gecoacht te worden?
  • Hebben we wel voldoende tijd en ruimte om echte coachingsgesprekken te voeren om zo veranderings-, leer- of ontwikkelingsprocessen te kunnen begeleiden?
  • Is er een open cultuur waarin collega’s naar elkaar kunnen luisteren, feedback durven geven en van elkaar willen leren?

Deze opleiding neemt deelnemers niet alleen mee in de ‘zuiver’ coachende rol, zoals vele coachopleidingen wel doen. Er wordt ingezet op het doelbewust schakelen tussen de rollen ‘ondersteunen, mentorschap en coachen’. Coachen wordt gezien als een aanvullende rol die de effectiviteit van de begeleiding zal vergroten.

Doelstellingen

  • Deelnemers maken kennis met de verschillende rollen die ze doelbewust in een begeleidingsopdracht kunnen inzetten en met de factoren die de effectiviteit van een begeleiding vergroten.
  • Deelnemers beschikken over communicatieve vaardigheden om een constructief en veilig gesprek te faciliteren.
  • Deelnemers maken kennis met verschillende coachingsmethodieken om de bereidheid en het engagement bij collega’s te vergroten.
  • Deelnemers beschikken over vaardigheden om collega’s in weerstand te coachen.


Werkvormen

Onderwijsprofessionals zoals schoolleiders, ondersteuners, leerlingenbegeleiders, zorgcoördinatoren, … die collega’s en/of teamleden begeleiden gaan in een groep van maximaal 15, voor elkaar onbekende, deelnemers aan de slag.

De opleiding telt vier modules, verspreid over even veel maanden, en bestaan telkens uit 3 fasen of anderhalve dag:

In de leerfase (1 volledige opleidingsdag per module) krijgen de deelnemers theoretische input vanuit onderbouwde kaders. Daarna maken de deelnemers de transfer naar de eigen context en gaat men het geleerde toepassen en onderzoeken. Als derde fase binnen de opleiding (een halve dag per module), de terugkoppelingsfase, maakt de lesgever ruimschoots de tijd om deelnemers te laten reflecteren op de eigen ervaringen en casussen en om te leren van elkaar tijdens intervisiemomenten. 


Voor wie

Alle niveaus:

  • leidinggevenden 
  • beleidsmedewerkers
  • ondersteuners 

zorgcoördinatoren BaO
leerlingenbegeleiders SO


Extra informatie

Elke deelnemersgroep wordt zo divers mogelijk samengesteld, zowel qua functie als qua plaats van tewerkstelling.


Momenteel zijn alle onze reeksen volzet voor dit schooljaar. U kan zich wel aanmelden op onze wachtlijst. Indien wij nieuwe reeksen voorzien - hetzij dit jaar, hetzij volgend schooljaar - dan wordt u daar als eerste van op de hoogte gebracht.

Lesgevers

Ilse Demaret

Ilse heeft jarenlange ervaring in het begeleiden van verander-, leer- en teamprocessen binnen verschillende contexten en vanuit verschillende functies. Ze bouwde ondertussen al heel wat expertise op rond diverse thema’s zoals coaching, communicatie, talentontwikkeling, stressmanagement en welzijn op het werk. Door haar ervaring in het onderwijs heeft ze een realistische kijk op het reilen en zeilen in schoolteams en heeft ze steeds veel goesting om met mensen aan de slag met datgene wat haar bezielt.