Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

GO! Gepersonaliseerd samen leren

Digitale reeks over de bouwstenen van GO! Gepersonaliseerd samen leren

Inhoud

Vanaf januari 2021 starten we met een webinar-reeks over GO! Gepersonaliseerd samen leren. We zoeken samen antwoorden op leervragen die we verzamelden uit het veld. Naast een korte duiding, laten we vooral goede praktijkvoorbeelden zien en is er ruim de tijd om vragen te stellen. De doelgroep zijn leerkrachten en directeurs. Deze reeks zal gekoppeld worden aan filmpjes met voorbeelden uit onze GO!-scholen en een podcast-reeks later in het jaar. Niet te missen!

Webinar 1 - Zelfsturend leren

6 januari 2021 van 14 tot 15.30

Zelfsturend leren is hip. En terecht! Het is één van de meest doeltreffende en onderbouwde interventies die je op school kan doorvoeren om leerwinst, -vermogen en -motivatie te verhogen. Maar wat is zelfsturend leren precies? En wat is het niet? Er leven veel verschillende interpretaties en daarom ook een aantal misverstanden. Een team van GO! leraren en directeurs staat samen met academische experten van de Vrije Universiteit Brussel klaar om hierover met jou in gesprek te gaan. 

Webinar 2 - Flexibiliteit in de curriculumorganisatie

20 januari 2021 van 14 tot 15.30

Als tweede webinar in de reeks gaan we dieper in op flexibiliteit in de curriculumorganisatie. De volgende leervragen komen hierbij aan bod: 'Waarom flexibel inspelen op verschillen in leerlingenkenmerken?' en 'Hoe kunnen we flexibiliteit organiseren in wat, hoe, wanneer, waar en met wie leerlingen leren?t'. Een team van GO! directeurs (GO! Geel en Campus De Brug in Vilvoorde) deelt graag zijn expertise vanuit de praktijk en staat klaar om hierover met jou in gesprek te gaan.

Webinar 3 - Digitale transformatie: naar rechts of links swipen?

3 februari 2021 van 14 tot 16.00

Als derde webinar in de reeks gaan we dieper in op de digitale transformatie van het onderwijs. De volgende leervragen komen aan bod:

  • 'Waarom digitale transformatie?'
  • ‘Hoe kan ik ICT doeltreffend inzetten vertrekkend vanuit TPACK?’
  • 'Hoe kan ik mijn leerlingen motiveren tijdens hybride- of afstandsonderwijs?'
  • ‘Hoe kies ik een digitale tool of platform vanuit digitale didactiek?’

Vervolgens delen GO! Ta Halle, CVO Scala en BS Unescoschool en BS De Kleine Geuzen hun expertise en ervaringen over hun digitale transformatie.

Webinar 4 - Gepersonaliseerd Samen Leren met LIST

24 februari 2021 van 14 tot 16.00

Als vierde webinar in de reeks gaan we dieper in op LIST, een leesinterventietraject voor scholen met een totaalbenadering, ofwel ‘lezen is top’! De volgende leervragen komen aan bod:

  • Hoe kunnen we werken aan leesmotivatie en leesplezier, op een wetenschappelijk onderbouwde manier?
  • Hoe kunnen we kinderen en leerlingen weer of meer aan het lezen krijgen?
  • Hoe kunnen de leerlingen op onze school via LIST gepersonaliseerd samen leren?
  • Hoe kunnen we effecten en resultaten realiseren op vlak van vloeiend en vlot lezen?

 Collega’s uit 2 basisscholen en 2 secundaire scholen getuigen over deze krachtige didactiek en de effecten ervan op school-, leraren- en leerlingenniveau. Zij delen graag hun expertise vanuit de praktijk en staan klaar om hierover met jou in gesprek te gaan.

Webinar 5 - Doelgerichte differentiatie: droom of werkelijkheid?

31 maart 2021 van 14 tot 16.00

Er is al veel gezegd en geschreven over differentiatie. Leerkrachten gaan binnen de instructielessen aan de slag met verschillende sporen, bij het onderzoekend en ontwerpend leren zetten teamleden in op de zone naaste ontwikkeling van de lerenden en stemmen leerdoelen en ondersteuning hierop af. Kunnen we de resultaten van onze inspanningen verhogen of lopen we tegen onze grenzen aan? Is differentiatie een hype die vroeg of laat voorbij waait wegens onhaalbaar of vinden we successleutels?   Zowel de Unesco Basisschool (Koekelberg) als de secundaire school Stamina (Brugge) gingen gericht en met open blik op zoek naar antwoorden op vele vragen.

Webinar 6 - De onderzoekende school

21 april 2021 van 14 tot 15.30

Als laatste in de reeks webinars Gepersonaliseerd Samen Leren (GSL) focussen we deze keer op ‘de onderzoekende school’. Een onderzoekende school probeert vanuit onderzoeksvragen de door leerprocessen gegenereerde data aan te wenden om de onderwijskwaliteit te verhogen. Het is een proces van zoeken, uitproberen en afwachten wat de effecten zijn. Verschillende van onze GO!-scholen gingen hiermee aan de slag en brengen praktijkgetuigenissen voor dit webinar.

Doelstellingen

Je krijgt in een reeks webinars zicht op de praktijk van Gepersonaliseerd Samen Leren in het GO!

Voor wie

GO! onderwijsprofessionals