Inhoud
De modernisering vertrekt vanuit een samenhang in het curriculum. Op deze manier stimuleert de hervorming ons om vakdoorbrekend (samen) te werken.
In dit PI verkennen we samen kansen en uitdagingen van het werken vanuit projecten als didactische interventie, gebaseerd op een selectie van doelen historisch bewustzijn en burgerschap.
Doelstellingen
- Je ontwikkelt leermateriaal gericht op projectwerking dat beantwoordt aan de modernisering, specifiek gericht op de koppeling tussen doelen historisch bewustzijn (SC 8) en doelen actief burgerschap (SC 7).
- Je integreert een aantal transversale doelen in dit project.
- Je evalueert ontwikkelingsgericht de doelen.
- Je deelt expertise.
Werkvormen
We organiseren dit traject afzonderlijk voor de A- en de B-stroom, en dit telkens op 2 locaties: Leuven en Lokeren.
Het PI bestaat uit:
1 halve dag begin december (Lokeren of Leuven) waarin we:
- de begrippen projectmatig en projectgestuurd verkennen
- aan de slag gaan met de doelen historisch bewustzijn en burgerschap
- een project omschrijven
1 (eventueel virtueel) schoolbezoek (4 en 5 februari) waarin de deelnemers feedback krijgen op hun voorgesteld/uitgewerkt project en tips inwinnen om het project verder aan te scherpen.
1 webinar (23 februari) waarin wordt ingegaan op leervragen van de deelnemers
1 halve dag eind april (Lokeren of Leuven) georganiseerd als een feedbackmarkt.
Voor wie
Secundair onderwijs:
- Leraren die vakdoorbrekend aan de slag willen met doelen historisch bewustzijn en burgerschap in de eerste graad A- en/of B-stroom
Extra informatie
Je maakt onderaan deze pagina een keuze voor welk PI je kiest:
- A-stroom in Lokeren
- B-stroom in Lokeren
- A-stroom in Leuven
- B-stroom in Leuven
Je vindt hierbij de data en tijdstippen voor de fysieke sessies in het traject, maar blokkeer alvast ook de data voor de (virtuele) schoolbezoeken (4 en 5 februari) en de webinar (23 februari).