Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Talenbeleid binnen de meertalige realiteit in het VWO

Inhoud

Een steeds grotere instroom van cursisten, die taalhindernissen moeten overbruggen, confronteert ons als leraar met het talige aspect van onze lessen. Een groeiend aantal cursisten heeft ook een andere moedertaal dan het Nederlands. Maar dat hoeft niet altijd een probleem te zijn.
Cursisten met een andere moedertaal hebben een andere beginsituatie.
Dit is de start van een kwaliteitsvol en effectief talenbeleid, dat cursisten inhoudelijk en talig moet doen groeien. Vanuit deze groeigedachte zijn functioneel veeltalig leren, taalontwikkelend lesgeven, cursusmateriaal aanpassen aan de taalleerbehoeftes (zonder afbreuk te doen aan het niveau van de opleiding) richtinggevende elementen.
Een theoretisch kader en praktijkvoorbeelden geven je tijdens deze vorming een eerste inkijk in het opzetten en uitvoeren van een meertalenbeleid.

Doelstellingen

Voor wie

volwassenenonderwijs:

  • vakgroepen
  • coördinatoren
  • lesgevers


Extra informatie

Een lunchbroodje is inbegrepen.

Gezien het beperkte aantal plaatsen wordt, bij een tekort aan plaatsen voor deze opleidingsdag, voorrang gegeven aan de deelnemers van het PI inclusie in het volwassenenonderwijs. Bij voldoende interesse wordt bekeken of een tweede opleidingsdag kan georganiseerd worden.