Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Burgerschap in de praktijk: LSD-vaardigheden (Luisteren - Spreken - Denken) trainen met debatteren

Inhoud

In Angelsaksische landen weet men het al lang: debatteren op school is onmisbaar bij het opleiden van toekomstige denkers, kiezers en leiders. Debatteren is immers een basisingrediënt van onze democratie. Het is belangrijk om je dus te kunnen verplaatsen in een standpunt en écht te leren kritisch denken, luisteren en praten. Daarbij heeft iedere leerling baat bij sterke presentatie- en argumentatievaardigheden. Het oefenen van al deze vaardigheden kan spelenderwijs met debatteren.

In onze cursus leren deelnemers hoe debatteren kan worden verwerkt in de lessen. Om het als methode in de vingers te krijgen, zullen deelnemers zelf oefenen met de aangereikte debat- en werkvormen.

Begeleiders:

Dicky Antoine is mede-oprichter van de Debatstichting en zet zich in voor het verspreiden van debatonderwijs in Vlaanderen. Hij was verbonden met de lerarenopleiding van de hogeschool West-Vlaanderen en werkt momenteel als leerkracht Nederlands – Engels in het Koninklijk Atheneum Brugge.  

Rob Honig is mede-oprichter van de DebatUnie en voormalig Europees, Oxford en Cambrigde Debatkampioen. Sinds 2006 geeft hij les in debatvaardigheden aan studenten en docenten in Nederland en Vlaanderen. Daarbij ontwikkelt hij lesmethoden rondom debat en kritisch denken.De Debatstichting is in 2016 opgericht door ambitieuze docenten. Hun doel: debatonderwijs stimuleren in Nederland en Vlaanderen. De stichting organiseert in beide landen de Benelux Debatcompetitie in samenwerking met scholen.

http://www.debatunie.be

De opleiding wordt door één van hen beide gegeven.

Doelstellingen

Deelnemers kunnen na afloop van de cursus:

  • Debatteren inzetten binnen burgerschapseducatie
  • Debatteren zien als toepassingsvorm van ethische perspectieven 
  • Ethische perspectieven toepassen
  • Leerlingen enthousiast maken om te spreken voor de klas.
  • Lesstof verlevendigen met snelle debatvormen.
  • Veiligheid bieden aan onzekere leerlingen en beter omgaan met spreekangst
  • Geschikte debatstellingen vinden.
  • Werkvormen toepassen om leerlingen beter te leren presenteren en structureren.
  • Leerlingen begeleiden bij de voorbereiding op debatten.
  • Debatten kunnen organiseren en begeleiden in de klas.
  • Leerlingen beter laten argumenteren en samenvatten in debatten.
  • De beoordeling van een debat helder onderbouwen. 

Voor wie

leerkrachten actief burgerschap en onderwijsprofessionals met een interesse in burgerschapseducatie.

Extra informatie

Hieronder kan je terugvinden wat deelnemers van vorige sessies vonden:

“Een van de meest effectieve nascholingen die ik ooit al heb gevolgd. Ik voelde mij continue betrokken en de bevlogenheid van de lesgevers was hoog. De technieken die we leerden om te debatteren zijn meteen toepasbaar in de eigen klaspraktijk."