Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Aanvangsbegeleiding nieuwe en beginnende leerkrachten Actief Burgerschap

Inhoud

Hoe betrek ik elke leerling in mijn les?

Waarop moet ik letten om goede materialen om het leren van mijn leerlingen te ondersteunen te identificeren?

Hoe zet ik deze het best in om de leerplandoelstellingen te bereiken?

Welke evaluatiemethodieken zijn het meest effectief voor mijn vak(kencluster)?

 In het laatste decennium heeft onderzoek éénduidig gewezen op het sterke verband tussen de kwaliteit van leerkrachten en leerwinst bij leerlingen. In deze tweedaagse workshop – waarvan de eerste dag in het eerste semester en de tweede dag in het tweede semester plaastvindt – ga je interactief aan de slag met collega’s om de antwoorden op bovenstaande vragen te ontdekken. Je kan ervaringen delen en we trainen in differentiëren, het ontdekken van alles aspecten van de didactische fiche, en nog veel meer … Alles is erop gericht je te sterken in je eerste jaar waarin je aan de slag gaat met de burgerschapscompetenties.

Als leerkracht kan je door het volgen van deze interactieve sessies kennis en vaardigheden opdoen om te werken met de leerlijn, dit in interactie met collega’s waarbij je gecoacht wordt door professionele lesgevers.

Doelstellingen

  • Je kan gericht informatie opzoeken in de virtuele ruimte en je abonneren op de nieuwsbrief GO! pro
  • Je kan de structuur en de componenten van de didactische fiche toelichten.
  • Je kan gericht met de leerplandoelen aan de slag  en de bijhorende evaluatiepraktijk
  • Je kan didactische hulpmiddelen uit mijn specifieke context (leerboeken, eigen cursusmateriaal, eigen ontwerp e.d.) screenen op leerplandoelgerichtheid
  • Je kan evalueren om het leren van leerlingen te ondersteunen en effectief zichtbaar maken (o.a. op basis van onderzoek)
  • Je kan leerplandoelgericht evalueren
  • Je kan inspiratie opdoen door geschikte bronnen te raadplegen
  • Je kan reflecteren over de eigen lespraktijk (evt. door middel van intervisiemomenten)
  • Je kan een jaarplan opstellen

Voor wie

Leraren secundair onderwijs:

  • 1ste graad A- en B-stroom – ‘actief burgerschap’

Extra informatie

Gelieve zelf je laptop mee te brengen.