Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Beweging integreren in de klas - lager onderwijs

Beweging integreren in de klas - lager onderwijs

Inhoud

Kinderen zitten te veel stil. Elk nieuw onderzoek bevestigt dat we kinderen al op jonge leeftijd een sedentaire levensstijl aanmeten. Die negatieve effecten van te lang zitten worden zichtbaar in een vertraagde motorische ontwikkeling, risico op overgewicht en een verminderde concentratie. Heel wat kinderen hebben er niet enkel vanuit gezondheidsperspectief baat bij om meer te bewegen maar ook de kennis dat elk kind op een andere manier leert, maakt variatie aan werkvormen belangrijk.

Als leraar kan je er dus voor kiezen om je leerlingen op een ‘beweeglijke’ manier te laten leren. In verschillende leergebieden (WO, wiskunde, taal…. ) zijn mogelijkheden om leerinhouden via beweging  aan te brengen of te automatiseren.

Na deze opleiding kan je concrete voorbeelden van bewegende werkvormen in een klaslokaal, op de speelplaats of in een gymzaal/polyvalente zaal toepassen in de verschillende leergebieden en dat voor elke leeftijdsgroep.

Doelstellingen

  • Je kunt inschatten welke leerlingen in jouw klas beter in beweging zullen leren.
  • Je ziet mogelijkheden in de leerplannen om bewegend leren te integreren in je klas.
  • Je durft in je klas bewegende werkvormen te integreren in alle leergebieden.

Voor wie

Lager onderwijs

  • leraren alle leergebieden


Extra informatie

Lunchbroodje inbegepen.

Lesgevers

Tine Sleurs - 't Warm water

Tine Sleurs is lector didactiek LO en onderzoeker in de lerarenopleiding UCLL lichamelijke opvoeding.

Vanuit het leergebied LoO legt ze de link naar bewegen in de klas. Ze haalt hierbij inspiratie vanuit verschillende invalshoeken (o.a. Multimove voor kinderen) en geeft er een creatieve en vooral praktische invulling aan.