Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Autisme: 2 sporen binnen het domein 'sociaal functioneren'

Verdiepingsmodule voor ondersteuners

Inhoud

Leerlingen met autisme hebben het gevoel te moeten overleven in een sociale jungle. Iedere leerling maakt daarvoor gebruik van zijn unieke en authentieke sociale overlevingsstrategieën. Sommigen houden zich heel afzijdig. Anderen zijn eerder passief in hun contactname. Er zijn ook leerlingen die actief sociaal contact leggen, maar dit gebeurt op een bizarre wijze. Sommigen leggen contact op een stijve en formele manier, zij missen  een zekere sociale finesse.

Bij allen draait het om een beperktere wederzijdsheid in contacten. Dit wil niet zeggen dat de sociale vaardigheden niet aanwezig zijn. Ze worden echter als kwalitatief anders ervaren.

Tijdens de opleidingssessie gaan we dieper in op het 2-sporenbeleid omtrent ‘Autisme en sociaal functioneren’. Een terugkommoment zorgt voor de mogelijkheid tot diepgaandere reflectie en het delen van ervaringen betreffende dit autismespecifiek domein.

Doelstellingen

  • Je verdiept je kennis rond het thema 'Autisme en sociaal functioneren'
  • Je kan rond sociaal functioneren, onderwijs- en opvoedingsbehoeften van leerlingen met autisme formuleren
  • Je kan relevante aanpassingen formuleren en aanbieden die tegemoet komen aan deze specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften van leerlingen met autisme

Voor wie

Ondersteuners uit het ondersteuningsteam die zich willen verdiepen in een autismespecifiek thema

Extra informatie

Er kunnen maaximum 12 ondersteuners inschrijven.

Van de deelnemers wordt verwacht dat ze de vorming en het terugkommoment volgen.