Inhoud
Leerlingen met autisme ervaren dagelijks moeilijkheden in het communicatieproces. Het inzetten van communicatiemiddelen is voor hen niet altijd evident. De wijze waarop zij communiceren is niet altijd zoals mensen zonder autisme zouden verwachten. Taal wordt niet altijd ingezet als middel om te gaan communiceren. Ze hebben vaak een eigen communicatiestijl die door eigenaardigheden wordt gekenmerkt zoals bijvoorbeeld echolalie (letterlijk herhalen wat anderen zeggen). De communicatie van kinderen en jongeren met autisme wordt vaak bestempeld als ‘eenrichtingsverkeer.’ Dit kan hun leer- en ontwikkelingsproces belemmeren.
Tijdens de opleidingssessie gaan we dieper in op het 2-sporenbeleid omtrent ‘Autisme en communicatie’. Een terugkommoment zorgt voor de mogelijkheid tot diepgaandere reflectie en het delen van ervaringen betreffende dit autismespecifiek domein.
Doelstellingen
- Je verdiept je kennis rond het thema 'Autisme en communicatie'
- Je kan communicatie gerelateerde onderwijs- en opvoedingsbehoeften van leerlingen met autisme formuleren
- Je kan relevante aanpassingen formuleren en aanbieden die tegemoet komen aan deze specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften van leerlingen met autisme
Voor wie
Ondersteuners uit het ondersteuningsteam die zich willen verdiepen in een autismespecifiek thema
Extra informatie
Er kunnen maximum 12 ondersteuners inschrijven.
Van de deelnemers wordt verwacht dat ze de vorming en het terugkommoment volgen.