Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Activerende werkvormen in het SO

Inhoud

Als je op zoek bent naar manieren om in je lessen rekening te houden met de mogelijkheden van al je leerlingen, kunnen activerende werkvormen een oplossing zijn.

Jongeren zelf aan de slag laten gaan, motiveert hen. Bovendien bieden de werkvormen extra mogelijkheden om taal op verschillende manieren in te zetten, om te werken vanuit leerstijlen en om de aanwezige diversiteit optimaal te benutten.

In de nascholing probeer je de werkvormen zelf uit: van de meest eenvoudige tot meer complexe. Je bekijkt kritisch de mogelijkheden en beperkingen van verschillende werkvormen. Doelstellingen, ervaringen van leerlingen en leraar, de beschikbare tijd en ruimte bepalen immers alle mee de keuze van de werkvorm.
 

Bovendien moeten ook de leerlingen zelf over een aantal basisvaardigheden beschikken. Zij moeten zelfstandig kunnen werken, instructies kunnen lezen en begrijpen, naar elkaar willen luisteren, volhouden, verantwoordelijkheid nemen, kunnen plannen...

We bespreken een aantal technieken die leerlingen kunnen helpen om  hier sterker in te worden.


Doelstellingen

  • Je kunt activerende werkvormen gebruiken om de kwaliteit van je klaspraktijk te verbeteren.
  • Je kunt de effectiviteit van de werkvormen inschatten.
  • Je kunt activerende werkvormen aanpassen aan de mogelijkheden van je leerlingen.


Voor wie

Secundair onderwijs

  • leraren

Extra informatie

Lunchbroodje inbegrepen.

Deze cursus is afgestemd op de cursus 'Activerende werkvormen in het basisonderwijs'. 

Deze module is ook een van de bouwstenen van de trajecten 'Taal' en 'Differentiatie'.

Zin in meer?

Lesgevers

Nadja Gilissen

Nadja Gilissen is pedagogisch begeleider secundair onderwijs bij PBD-GO!. Ze staat in voor de vakken Frans en Spaans en is regiobegeleider voor scholengroep 14.