Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Activerende werkvormen in het basisonderwijs

Inhoud

Leerlingen leren beter door te leren van elkaar. Door activerende en coöperatieve werkvormen te gebruiken, bereik je hogere leerprestaties. Je verbetert zo de kwaliteit en het rendement van je onderwijs. 


Eerste halve dag:

  • Je probeert verschillende werkvormen uit. 
  • Je krijgt een handleiding voor het invoeren van de werkvormen in je klas. 
  • Je leert hoe je klasregels maakt die gelden tijdens de oefeningen.
  • Je besteedt aandacht aan samenwerkingsvaardigheden die de leerlingen nodig hebben.


Tussentijdse opdracht:

Je maakt een lesvoorbereiding waarin je een keuze maakt uit 17 werkvormen. En daarmee kan je meteen aan de slag.

Tweede halve dag:

  • Je deelt succeservaringen met de andere deelnemers.
  • Je krijgt tips voor het oplossen van praktische problemen.
  • De nadruk van deze sessie ligt op de samenwerkingsvaardigheden bij de leerlingen.

Doelstellingen

  • Je kunt activerende werkvormen gebruiken die passen bij je lessen.
  • Je kunt de samenwerking van leerlingen tijdens die lessen structureren.
  • Je kunt leren uit succeservaringen en oplossingen bedenken voor knelpunten.

Voor wie

Basisonderwijs (gewoon en buitengewoon):

  • klasleerkrachten
  • zorg- en SES-leerkrachten
  • directies

Lesgevers

Deirdre de Bock

Deirdre De Bock heeft in het Brussels basisonderwijs voor de klas gestaan. Ze spitst zich toe op het geven van nascholingen over het nieuwe leerplan Nederlands en over activerende werkvormen.