Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Activeren om nog beter taal te leren

Inhoud

Als leraar taal werk je altijd activerend. 

Als je de leerlingen vaardiger wil laten worden in een taal moeten ze de gelegenheid krijgen om te spreken en te schrijven. En als je wil weten in welke mate je leerlingen de taal beheersen, moet  je hen zoveel mogelijk in de klas laten oefenen zodat jij kan observeren.

Vaak moeten leraren taal werken met grote groepen leerlingen die uit verschillende studierichtingen samenkomen.

  • Hoe probeer je toch zo goed mogelijk aan te sluiten bij de verschillende interesses van die leerlingen?
  • Hoe probeer je zo goed mogelijk zicht te krijgen op de voorkennis van leerlingen?
  • Hoe laat je in zo’n grote groep alle leerlingen zo veel mogelijk aan het woord?
  • Hoe organiseer je je lessen zo dat je schrijfopdrachten niet altijd als huiswerk meegeeft, maar je in de klas zelf zicht krijgt op het schrijfproces?

Je maakt kennis met een aantal werkvormen die je kan inzetten om leerlingen zelf zo veel mogelijk in de klas te laten lezen, luisteren, spreken en  schrijven. Je bespreekt met collega’s wat de voordelen en de beperkingen kunnen zijn voor jouw leerlingen.

Je ervaart ook de mogelijkheden die deze aanpak biedt om je leerlingen te observeren en dan gericht en effectief feedback te geven.

Doelstellingen

  • Je kunt activerende werkvormen gebruiken om de kwaliteit van je klaspraktijk te verbeteren.
  • Je kunt de effectiviteit van de werkvormen inschatten.
  • Je kunt werkvormen aanpassen aan de mogelijkheden van je leerlingen.

Voor wie

Secundair onderwijs:

  • alle leraren taal en PAV

Extra informatie

Lunchbroodje inbegrepen.

Lesgevers

Nadja Gilissen

Nadja Gilissen is pedagogisch begeleider secundair onderwijs bij PBD-GO!. Ze staat in voor de vakken Frans en Spaans en is regiobegeleider voor scholengroep 14.