Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Wat is de teststrategie in GO! scholen?

« Terug naar het overzicht

De CLB's zijn verantwoordelijk voor het contactonderzoek in scholen wanneer er en melding komt van een besmette leerling of een besmet personeelslid (positieve index). De CLB's krijgen de meldingen rechtstreeks vanuit de databank van de overheid waarin alle positieve COVID-19-testen worden geregistreerd. Hierdoor zijn de CLB's niet langer afhankelijk van meldingen door het centrum voor contactonderzoek, ouders, personeelsleden of huisartsen.

Conform de richtlijnen van Sciensano en de VWVJ bepalen ze wie een hoogrisicocontact (HRC) is en wie een laagrisicocontact (LRC). In de loop van de tijd en in functie van de evolutie van de pandemie wijzigde de definitie van HRC en LRC verschillende keren. Tijdens het wekelijks overleg van de CLB sector met het departement Onderwijs en het agentschap Zorg en Gezondheid worden richtlijnen besproken en gevalideerd.

De huidige teststrategie werd federaal uitgetekend. Hoogrisicocontacten worden op dag 1 en dag 7 getest met een PCR test. Onderwijs heeft daarboven een samenwerking met het Rode Kruis om ook sneltesten in te zetten binnen de context van onderwijs. Het project met sneltesten kreeg vorm in een periode waarin kinderen en jongeren niet systematisch konden worden getest, zodat het moeilijk was om zicht te krijgen op effectieve besmettingen. Intussen is het testbeleid bijgestuurd en is de capaciteit voor het uitvoeren van PCR testen opgedreven en zijn de resultaten van de PCR test binnen de 24 uur gekend. Bovendien zijn er nu mobiele testteams beschikbaar bij grote clusters of uitbraken.

Er liepen twee pilootprojecten met de sneltesten binnen onderwijs. De evaluatie van deze piloten leert ons het volgende:

·         Ouders die gebruik maken van het sneltestaanbod zijn tevreden

·         De Rode Kruisvrijwilligers werken op een professionele manier

·         De sneltesten zijn een meerwaarde wanneer ze gericht kunnen worden ingezet, bijv. om snel zicht te krijgen op een situatie

·         Het naast mekaar bestaan van de opties sneltesten en PCR is zeer verwarrend voor ouders

·         De testlocatie voor de sneltest ligt volgens ouders vaak te veraf van de woonplaats

·         Doordat de sneltesten enkel in de avonduren kunnen worden uitgevoerd door de Rode Kruisvrijwilligers kiezen meer dan de helft van de ouders toch voor een PCR test in een testcentrum omdat dat ook overdag kan

·         Het aantal sneltesten dat kan afgenomen worden per uur is beperkt (ongeveer 8 per uur – max 24 per avond)

·         De coördinatie van de sneltesten betekent een nog grotere taakbelasting van de CLB's waarbij hun andere opdrachten nog meer onder druk komen

·         De resultaten van de PCR test zijn snel beschikbaar

 

Conclusie: de sneltesten hebben een meerwaarde binnen onderwijs maar ze worden best complementair aan de federale teststrategie ingezet.

 

De CLB's GO! passen de volgende strategie toe:

 

Wanneer er een melding komt van een leerling of personeelslid met een positieve COVID-19-test dan start het CLB het contactonderzoek volgens de richtlijnen.

Het CLB neemt contact op met de hoogrisicocontacten (HRC) en geeft informatie over de te volgen richtlijnen

·         De HRC gaan in quarantaine

·         Het CLB maakt voor de HRC (leerlingen) een activatiecode voor een PCR test op dag 1 aan waarmee de HRC zich kunnen laten testen in een test- of triagecentrum. Voor personeelsleden gebeurt het aanmaken van de codes door de arbeidsarts.

o    Wie positief test gaat in isolatie

o    Wie negatief test krijgt een tweede code voor een PCR test op dag 7

·         Het CLB start opnieuw contactonderzoek rond de nieuwe positieve indexen

Wanneer het CLB een cluster vermoed (2 of meer positieve indexen waarbij er vermoeden is dat er op school overdracht is geweest van covid) dan zal het CLB in overleg met de M-SPOC de teststrategie bepalen:

·         Wanneer het om een beperkte cluster met een beperkt aantal HRC en LRC gaat of wanneer men snel uitsluitsel wil krijgen over de cluster dan kan er in samenwerking met het Rode Kruis een sneltest worden uitgevoerd bij de LRC.

·         Wanneer het om een cluster gaat waarbij grote aantallen moeten worden getest, kan het CLB in samenspraak met de M- SPOC beslissen om de mobiele testteams in te schakelen.

Bij een uitbraak beslissen het CLB, de M-SPOC in overleg met het gezondheidsinspecteur over het te voeren testbeleid en worden de mobiele teams ingeschakeld.

De samenwerking met het Rode Kruis wordt niet on hold gezet zodat indien nodig snel geschakeld kan worden.

Voordelen van deze aanpak:

·         Duidelijke communicatie

·         Ouders worden niet voor de keuze gesteld

·         Grotere testcapaciteit

·         Meer efficiëntie

·         Lagere taakbelasting voor de CLB's

 

De CLB's zijn enkel bevoegd voor de aanmaak van testcodes in het kader van hun contactonderzoek. Leerlingen of personeelsleden die buiten de schoolcontext in contact komen met een besmetting of symptomen vertonen moeten contact opnemen met hun huisarts die voor de nodige testcodes kan zorgen.

Leerlingen of personeelsleden die ziek worden op school of symptomen vertonen op school gaan onmiddellijk naar huis en contacteren de huisarts. De school plaatst de zieke leerling in afzondering in afwachting dat ouders hun zieke kind komen ophalen.