Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

8 mei - Wat met stages?

« Terug naar het overzicht

Tot 15 mei

Stages in het secundair onderwijs blijven opgeschort tot 15 mei. Tot die datum kunnen stages dus enkel in de volgende opleidingen van het voltijds gewoon so en buso OV4:

Studiegebied personenzorg

  • Internaatswerking - Se-n-Se tso
  • Kinderzorg - 7de leerjaar bso
  • Leefgroepenwerking - Se-n-Se tso
  • Thuis- en bejaardenzorg/zorgkundige - 7de leerjaar bso

    Modulaire opleidingen bso:
  • Begeleider in de kinderopvang
  • Thuis- en bejaardenzorg/zorgkundige
  • Zorgkundige

    Andere
  • Farmaceutisch – technisch assistent – 3 de graad tso
  • Apotheekassistent - Se-n-Se tso

    Het Agentschap Zorg en Gezondheid somt een aantal minimale voorzorgsmaatregelen op ter bescherming van het personeel. Als die niet kunnen worden gegarandeerd voor de leerlingen, is het aangewezen de opleidingsovereenkomst tijdelijk te schorsen. Om de leerling geen onnodig risico te laten lopen, maar ook om de patiënten niet extra in gevaar te brengen.

    Omdat stagebegeleiders in de zorgsector momenteel niet fysiek naar de stageplaatsen mogen, ondersteunen zij de leerlingen, cursisten of studenten maximaal online. De onderwijsinstellingen moeten daarvoor de nodige middelen voorzien. De opdracht van de stagebegeleider wordt besproken op het lokaal onderhandelingscomité.

    Vanaf 15 mei

    Vanaf 15 mei kunnen de stages in het voltijds onderwijs (zowel gewoon als buitengewoon secundair onderwijs) terug opstarten van zodra de betrokken bedrijven terug opstarten. Mogelijk kan niet elke onderneming terug starten met de stage, of acht niet elke school het opportuun dat de stage terug opstart. Als die afwegingen ertoe leiden dat stageplaatsen worden geheroriënteerd, kan onderstaande beslissingsboom een houvast bieden:
  • 1ste stap: geef voorrang aan leerlingen duaal leren/leren en werken: die leerlingen gaan naar een werkplek in het kader van competentieverwerving. Geef ook prioriteit aan leerlingen voor wie een stage verplicht is vanuit een federale regelgeving (opleiding verzorging/zorgkundige/farmaceutisch-technisch assistent).
  • 2de stap: leerlingen waarbij de stage verplicht is in het curriculum (en die verplichting nog niet werd doorlopen) moeten voorrang krijgen op leerlingen die geen stageverplichting hebben of deze verplichting al hebben volbracht (zie artikel 157 §6 van de codex secundair onderwijs). Als een verplichte stage niet mogelijk is, kan er beroep worden gedaan op de overmachtsbepaling die nu al in de regelgeving voorzien is.
  • 3de stap: laatstejaars krijgen voorrang op andere leerlingen.

    Als een stage niet kan doorgaan zoals voorzien, bekijk dan het thema 'evalueren en attesteren' van het draaiboek voor de heropstart van de lessen. Als er voldoende informatie is om te evalueren, kan de klassenraad zich uitspreken over de voortgang van die leerling. Een goede motivering van een beslissing van de klassenraad, strekt daarbij steeds tot aanbeveling. 

    De PBD GO! stelt een document met adviezen ter beschikking op basis van de richtlijnen die zijn verspreid door het Departement Onderwijs via https://pro.g-o.be/onderwijsorganisatie-regelgeving-financien/secundair-onderwijs/gewoon-voltijds-secundair-onderwijs/actuele-onderwijsontwikkelingen-in-het-so Voor verdere ondersteuning en advies kan je contact opnemen met de betrokken vakadviseurs van de PBD.