Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Wat wordt begrepen onder preteaching?

« Terug naar het overzicht

Scholen beperken zich nu niet meer tot het aanbieden van geziene leerstof. Ze schakelen over naar 'preteaching' van nieuwe leerstof. Voorwaarde is alvast dat dit voor iedereen haalbaar blijft: leerlingen, ouders, leraren en directies. 

Preteaching laat toe dat: 

  • de leerlingen de uitleg twee keer krijgen, wat een positief effect kan hebben  op de leerwinst; 
  • rekening wordt gehouden met de verschillen tussen leerlingen, een vorm van differentiatie;
  • kinderen met een leerstoornis zoals dyslexie en dyscalculie extra instructie- en leertijd krijgen;
  • leerlingen meer zelfvertrouwen krijgen. 

De pedagogische begeleidingsdiensten ondersteunen hun scholen bij het uitwerken van een coherente aanpak van de lespraktijk en het bepalen van de essentiële leerplandoelen. Scholen kunnen met vragen naar ondersteuning altijd bij hen terecht. 

De scholen nemen de regie van het leren van leerlingen in handen. 

Er wordt momenteel onderzocht of er bredere mogelijkheden zijn tot ondersteuning op afstand van leerlingen, ouders en leraren bv. via lerarenopleidingen, gepensioneerde leraren en onderwijsinspectie. 
Net zoals dat nu al het geval is, blijft het belangrijk ouders, die nu thuis hun kind begeleiden bij schoolwerk, te waarderen, te ondersteunen en met hen te overleggen over wat preteaching inhoudt. Reik hun handvatten aan, tip hun een gestructureerde dagindeling met vaste leermomenten etc. 

Meer informatie op:
https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/preteaching-nieuwe-leerstof-richtlijnen-directies.