Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Do’s en don’ts op sociale media

Wat doe je beter wel of net niet op sociale media? Waar moet je op letten? We vatten het voor je samen:

ZET VEILIGHEID EN RESPECT VOOR PRIVACY VOOROP

Alhoewel sociale media heel wat kansen bieden voor de communicatie van jouw school, zijn er ook enkele gevaren aan verbonden. De voornaamste situeren zich op het vlak van veiligheid en privacy. Neem daarom steeds de richtlijnen in acht die je vind in de rubriek Veilig op sociale media en Privacy op sociale media.

WEES BETROUWBAAR

Wees accuraat, eerlijk en transparant. Communiceer enkel correcte en duidelijke informatie, en corrigeer eventuele gemaakte fouten zo snel en open mogelijk. Heb je een fout gepost? Verwijder die dan niet zomaar. De kans is namelijk groot dat de post al gelezen of gedeeld is. Beter is een nieuwe post te plaatsen met daarin de correctie en excuses voor de gemaakte fout. 

Denk goed na voor je een bericht post. Alles wat je deelt op sociale media, zelfs in een beveiligd netwerk, is niet privé, maar zal gedeeld, opgeslagen en verspreid worden over heel het internet. Post daarom niks waar je je niet 100% zeker over voelt. Meer weten over wat kan en mag op sociale media? Neem een kijkje in de rubrieken Veilig op sociale media en Privacy op sociale media.

COMMUNICEER GEÏNTEGREERD

Onthoud dat je sociale media slechts één onderdeel is van al je communicatie. Al je kanalen, offline en online, hebben tot doel om de waarden van het GO! uit te dragen en te versterken. Laat in alles wat je post en deelt op sociale media zoveel mogelijk die waarden doorsijpelen.

GEBRUIK NEDERLANDS

Op alle sociale netwerken worden de dialogen gevoerd in het Nederlands, de voertaal van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap. Uiteraard mogen er bij gelegenheid wel anderstalige uitdrukkingen of termen gebruikt worden.

PERSOONLIJKE COMMUNICATIE VS. PROFESSIONELE COMMUNICATIE

Een evenwicht vinden tussen je professionele en persoonlijke aanwezigheid op sociale media kan soms lastig zijn. Probeer die zoveel mogelijk te scheiden, door professionele content enkel op je professionele pagina’s te posten, of door privé-boodschappen enkel via je privé-account online te plaatsen.

BLIJF RESPONSIEF EN OPEN

Deel relevante informatie en moedig daarbij interactie aan. Vraag expliciet naar de mening van je volgers over een onderwerp, pols naar hun tips of ervaringen, lanceer eens een poll, enz. Een sociale media-account zonder interactie is niet erg sociaal. 

Sta ook altijd open voor constructieve kritiek en blijf steeds professioneel, vriendelijk en eerlijk. Laat je niet verleiden tot oeverloze discussies of uitgebreide debatten met critici. Uiteraard verdient een constructieve kritiek een correct antwoord, maar uit een ellenlang welles-nietesspelletje op sociale media komt zelden een winnaar. Geef ook je andere volgers een kans om deel te nemen aan de discussie, zij zijn vaak de beste ambassadeurs van je school.

Jouw contactpersoon

Communicatie

Beleid & Strategie

Willebroekkaai 36, 1000 Brussel