Durf je doelgroep breed genoeg te nemen. Te eng afbakenen kan zelfs contraproductief werken.
Een wervende basisschool
Doelgroep
De leeftijd van ouders en familie van kinderen van 2,5 tot ± 10 jaar is tussen 25 en 45 jaar. 90% van deze doelgroep zit op een of andere sociaalnetwerksite. Mogelijke raadgevers (bv. grootouders en familie) zijn nog een stuk ouder.
Wervingsgebied
Voor een basisschool is de straal gemiddeld 5 km.
Een wervende secundaire school
Doelgroep
De leeftijd van ouders en familie van kinderen vanaf ± 11 jaar is tussen 36 en 54 jaar. Mogelijke raadgevers (bv. grootouders en familie) zijn nog een stuk ouder. De leerlingen zelf vormen ook een belangrijk deel van de doelgroep. Deze doelgroep is breed.
Wervingsgebied
Voor een secundaire school is de straal gemiddeld 15 km.
De volgende factoren kunnen de wervingsstraal vergroten:
- een veilige (fiets)route
- een goede verbinding met het openbaar vervoer
- een school die in een stad ligt met een centrumfunctie in een regio
- een school die een eerder zeldzame en specialistische richting aanbiedt
- …