Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden

Gedragscode

Pagina delen

Het GO! ontwikkelde een modeltekst die je kan gebruiken om een gedragscode op te stellen voor je team, je leerlingen of cursisten. Je kan deze terug vinden bij de downloads rechts op deze pagina.

1. Wees loyaal tegenover je werkgever

Ook op Facebook, X en andere sociale media blijf je een werknemer, leerling of cursist van … (naam school, instelling, scholengroep of centrale dienst) en dus van het GO!. Hou dus ook daar rekening met de waarden van het pedagogisch project van het GO!. Jij bent een ambassadeur bij uitstek. Draag die waarden uit.

2. Geef je een persoonlijke mening? Maak dat dan duidelijk

Spreek altijd in de ik-vorm. Geef duidelijk aan dat het om je persoonlijke opvattingen gaat. Zeker als het gesprek over … (naam school, instelling, scholengroep of centrale dienst) gaat. Dat kun je doen door aan je profiel een 'disclaimer' toe te voegen waarin je aangeeft dat je niet namens … (naam school, instelling, scholengroep of centrale dienst) spreekt. (bv.: "De hier gepubliceerde mening is persoonlijk en vertegenwoordigt niet het standpunt van … (naam school, instelling, scholengroep of centrale dienst).")

Maak jezelf wel steeds bekend als leerkracht, leerling, cursist of medewerker van het GO!. Geef eventueel aan wat je functie is, waar je werkt, waar je school loopt in het bijzonder in gesprekken met een link naar je eigen werkdomein of naar… (naam school, instelling, scholengroep of centrale dienst). Om misverstanden te vermijden, vermeld je het best expliciet je band met … (naam school, instelling, scholengroep of centrale dienst).

3. Het internet vergeet niet

Wie schrijft, die blijft. Alles wat je op het internet schrijft, blijft er staan en is door anderen te bekijken. Besteed dus zorg aan wat je schrijft en denk tweemaal na vooraleer je iets online plaatst. Pas op met felle standpunten, ook als ze niets met je werk te maken hebben.

4. Oeps, foutje...

Dat kan iedereen overkomen. Geef het gewoon toe en tracht de fout te verhelpen. Bied zo nodig je verontschuldigingen aan. Wis de tekst waarin de fout staat niet (die kan immers al lang gekopieerd zijn en elders op het internet staan) maar voeg de juiste informatie toe. Laat ook weten wat je doet om de fout te corrigeren of om informatie te achterhalen. Communiceer altijd open en correct.

5. Ga respectvol om met andere gebruikers

Toon respect voor andere meningen, waarden, culturen en levensbeschouwingen. Laster en beledigingen zijn niet geoorloofd. Laat je niet meeslepen in een verhitte of eindeloze discussie. Merk je dat er over … (naam school, instelling, scholengroep of centrale dienst) gesproken wordt en denk je dat een reactie wenselijk is, geef dit dan door aan de (algemeen) directeur.

6. Hou rekening met de privacy-afspraken

Schend de privacy van anderen niet door zonder hun toestemming persoonsgegevens (namen, adressen, foto's, …) te verspreiden. Denk ook na vooraleer je je eigen privégegevens verspreidt. Bekijk de privacyinstellingen van je profiel op Facebook, X en andere sociale media eens. Op die manier kun je al veel informatie afschermen voor personen die er geen zaken mee hebben.

7. Respecteer het auteursrecht

Wil je via sociale media inhoud (tekst, foto, video, muziek) verspreiden waarvan je niet de auteur bent? Dat mag, maar vermeld dan altijd de bron. Kopieer die niet, maar leg een link. Maak je zelf foto-, video- of geluidsopnames in de school en wil je die nadien via sociale media verspreiden? Dan heb je de expliciete toestemming van de leerling of ouder nodig als de leerling duidelijk herkenbaar is. Ga na of die toestemming gegeven is.

8. Vrienden worden op sociale media

Om te communiceren met je leerlingen of cursisten kan je gebruik maken van de digitale leeromgeving. Als je via sociale media bevriend wordt met je leerlingen, meng je werk en privé. Wees je er dan van bewust dat je leerlingen in je privéleven kunnen kijken.

9. Vergeet het gesprek niet

Niet elke boodschap is geschikt om via sociale media mee te delen. Gaat het over een moeilijk of gevoelig onderwerp, kies dan eerder voor een persoonlijk gesprek. Dan kan je beter rekening houden met de gevoelens van je gesprekspartner en kan die meteen feedback geven.

10. Kortom, gebruik je gezond verstand

Doe op sociale media niets wat je ook in het echte leven niet zou doen. Spreek zoals je met echte personen zou spreken. Gedraag je zoals je bij andere sociale gelegenheden (een vergadering, feestje, …) zou doen.

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.