Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Leerplanimplementatie: techniek

Vaksessie basismodule implementatie nieuw leerplan eerste graad

Inhoud

Aan alle leerkrachten die betrokken zijn bij wiskunde, natuurwetenschappen, aardrijkskunde, techniek, STEM van de eerste graad, zowel A- als B-stroom:

We nodigen jullie uit op de sessies leerplanimplementatie van de nieuwe eindtermen in de eerste graad.

We organiseren deze nascholingen met alle betrokken vakbegeleiders tegelijkertijd. Op deze wijze tonen we vanuit de PBD aan dat binnen deze samenhangende groep van vakken vele mogelijkheden liggen om vakoverschrijdend en -doorbrekend aan onze eindtermen te werken.

Hierbij maken we de volgende afspraken:

  • elke leraar schrijft in voor één major: aardrijkskunde, natuurwetenschappen, wiskunde, techniek of STEM;
  • vervolgens kan de leraar ook meer te weten komen over bijvoorbeeld de samenhang van aardrijkskunde met natuurwetenschappen of over de samenhang van natuurwe tenschappen met wiskunde binnen het STEM-verhaal. Dan kan de leraar ook aan de sessie natuurwetenschappen of STEM deelnemen. Hiervoor is geen aparte inschrijving nodig.

Onze dagindeling is als volgt:

  • Van 13u30 tot 14u45: major, gekozen en ingeschreven door de leraar
  • Van 15u tot 16u: minor, te kiezen ter plaats door de leraar

Opgelet: je schrijft dus in voor de major die je kiest. Je kan niet kiezen voor twee majors op dezelfde dag en plaats. Na de pauze kunnen jullie vrij kiezen voor een minor of voor een verdiepende uitwerking van jullie gekozen major.

Willen jullie toch twee majors bijwonen, dan schrijven jullie best in voor twee aparte locaties en datums.

Niet twijfelen want de plaatsen zijn beperkt!

Doelstellingen

  • Leraren krijgen inzicht in het nieuwe leerplanconcept en de plaats van vak(ken) daarin;
  • Leraren hebben zicht op de voornaamste verschillen tussen het huidige en het vorige leerplan;
  • Leraren hebben zicht op de relatie tussen de (vak)inhoudelijke en de transversale doelen en de gevolgen daarvan voor hun pedagogisch-didactische aanpak;
  • Leraren weten hoe ze vanaf september 2019 met het nieuwe leerplan en bijhorend didactisch cahier aan de slag moeten gaan;
  • Leraren maken kennis met een ontwerpversie van de digitale didactische ondersteuningstool (didactisch cahier) en de mogelijkheden daarvan;
  • Leraren krijgen inzicht in het doorlopen van de  vijf stappen van het  technisch proces.
  • Leraren krijgen inzicht op de verschillende competenties in het cahier Techniek en hun onderlinge relaties.
  • Leraren krijgen inzicht op de wisselwerking tussen onderzoekend en ontwerpend leren binnen het technisch proces.
  • Leraren hebben zicht op de linken van de fiches techniek naar  STEM en omgekeerd.
  • Leraren maken kennis met de nieuwe onderzoekcyclus en het integreren van deze cyclus binnen techniekprojecten.

Voor wie

Secundair onderwijs:

  • leraren techniek
  • ook voor geïnteresseerde leraren natuurwetenschappen, aardrijkskunde, wiskunde en STEM

Extra informatie

Bring your own device. Wij zorgen voor WiFi.

De eerste 5 sessies zijn onderdeel van de groep aardrijkskunde, natuurwetenschappen, techniek, wiskunde en STEM. Je kiest techniek als major door hieronder in te schrijven.

De sessie op 26 maart en 2, 20, 21 mei is een aparte, verdiepende sessie specifiek voor leraren uit de A-stroom en duurt een hele dag.

De sessie op 27 en 15 mei is een aparte, verdiepende sessie specifiek voor leraren uit de B-stroom en duurt een hele dag.