Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Leerplanimplementatie: competenties historisch bewustzijn

Vaksessie basismodule implementatie nieuw leerplan eerste graad

Inhoud

Vanaf 1 september 2019 maakt het vak geschiedenis plaats voor competenties met betrekking tot historisch bewustzijn.

Wat houdt deze sleutelcompetentie in? Hoe kunnen we deze eindtermen realiseren? Hoe leggen we linken naar andere sleutelcompetenties en de transversale eindtermen?

Het didactisch cahier vormt de leidraad om deze vragen te beantwoorden. Tijdens deze sessie maak je kennis met de structuur en inhouden van het didactisch cahier.
Ook andere vragen uit de groep komen aan bod. Samen gaan we op zoek naar antwoorden, oplossingen en wisselen we expertise uit.

Houd alvast de virtuele ruimte in de gaten!

Doelstellingen

  • Leraren krijgen inzicht in het nieuwe leerplanconcept en de plaats van vak(ken) daarin;
  • Leraren hebben zicht op de voornaamste verschillen tussen het huidige en het vorige leerplan;
  • Leraren hebben zicht op de relatie tussen de (vak)inhoudelijke en de transversale doelen en de gevolgen daarvan voor hun pedagogisch-didactische aanpak;
  • Leraren weten hoe ze vanaf september 2019 met het nieuwe leerplan en bijhorend didactisch cahier aan de slag moeten gaan;
  • Leraren maken kennis met een ontwerpversie van de digitale didactische ondersteuningstool (didactisch cahier) en de mogelijkheden daarvan;

Voor wie

Secundair onderwijs:

  • Leraren A-stroom
  • Leraren B-stroom