Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Leerplanimplementatie: financiële en economische geletterdheid - B-stroom

Vaksessie basismodule implementatie nieuw leerplan eerste graad

Inhoud

Fantastisch nieuws: vanaf 1 september 2019 behoren de economische en financiële competenties tot de basisvorming voor alle leerlingen van het secundair onderwijs. Maar, met dit fantastisch nieuws rijzen er wellicht een pak vragen.

Wat betekent dit voor mij als leerkracht die deze sleutelcompetentie zal aanleren? Over hoeveel lesuren spreken we dan? Is er sprake van een vak ‘economie’? Hoe zullen de leerplannen er in de toekomst uitzien? Hoe ver reiken de inhouden van deze competenties? Hebben we het hier over conjunctuurtheorieën of gaat het eerder over mogelijke risico’s wanneer je als consument iets aankoopt via internet? Mag ik als leraar doceren of is het aangewezen om eerder coachend te werk te gaan? Hoe ga ik oordelen of een leerling de eindterm heeft bereikt? Hoe moet ik competenties evalueren, da’s toch nieuw? Hoe zit het met die transversale eindtermen zoals ondernemingszin, digitale competenties…? Bestaan er nog vakoverschrijdende eindtermen? Oh ja, is er ook geen sprake van basisgeletterdheid? Wat betekent dit? Geldt dit ook voor de economische en financiële competenties?

Tijdens deze sessie krijg je een antwoord op deze en nog veel meer vragen.

Voor elke eindterm werd een didactische fiche ontwikkeld waarop de doelen worden verduidelijkt, mogelijke lesaanpakken voorgesteld, tips voor een passende begeleiding gegeven en mogelijke manieren van evaluatie gesuggereerd. Kennismaking met deze fiches staat centraal tijdens de sessie. Samen gaan we met de fiches aan de slag zodat je als leraar een duidelijk zicht krijgt op deze vier aspecten.

Vermits er een zeer grote inhoudelijke overlap is tussen de doelstellingen voor de A-stroom en de B-stroom is het niet aangewezen dat je zowel de sessie voor de A-stroom als voor de B-stroom volgt. De nadruk tijdens de sessie ligt zeer sterk op de manier waarop je als leraar de fiches kan ge-bruiken en dit is voor de beide stromen gelijkaardig. De verschillen tussen de A- en de B-stroom worden voldoende duidelijk door het lezen van de fiches.

De sessie is bovendien het startpunt voor netwerken van geïnteresseerde leraren voor het gezamenlijk ontwikkelen van didactisch materiaal.

Doelstellingen

  • Leraren krijgen inzicht in het nieuwe leerplanconcept en de plaats van vak(ken) daarin;
  • Leraren hebben zicht op de voornaamste verschillen tussen het huidige en het vorige leerplan;
  • Leraren hebben zicht op de relatie tussen de (vak)inhoudelijke en de transversale doelen en de gevolgen daarvan voor hun pedagogisch-didactische aanpak;
  • Leraren weten hoe ze vanaf september 2019 met het nieuwe leerplan en bijhorend didactisch cahier aan de slag moeten gaan;
  • Leraren maken kennis met een ontwerpversie van de digitale didactische ondersteuningstool (didactisch cahier) en de mogelijkheden daarvan.

Voor wie

Secundair onderwijs:

  • Leraren B-stroom

Extra informatie

Deelnemers nemen liefst eigen laptop/tablet/... mee.

Vermits er een zeer grote inhoudelijke overlap is tussen de doelstellingen voor de A-stroom en de B-stroom is het niet aangewezen dat je zowel de sessie voor de A-stroom als voor de B-stroom volgt. De nadruk tijdens de sessie ligt zeer sterk op de manier waarop je als leraar de fiches kan gebruiken en dit is voor de beide stromen gelijkaardig. De verschillen tussen de A- en de B-stroom worden voldoende duidelijk door het lezen van de fiches.