Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Leerplanimplementatie: competenties burgerschap en samenleven - Actief burgerschap

Vaksessie basismodule implementatie nieuw leerplan eerste graad

Inhoud

De nieuwe eindtermen eerste graad vragen van scholen een grote investering in burgerschapseducatie. Voor het GO! staat burgerschap, als onderdeel van ons PPGO!, gelijk aan een activerende didactiek met oog voor diversiteit en gelijke kansen.

De LLAB (leerlijn actief burgerschap) garandeert de realisatie van het PPGO! op de klasvloer en de verwachtingen qua eindtermenrealisatie vanuit de overheid. Vanuit de pilootprojecten LLAB is de voorbije jaren gebleken dat jongeren een toename kennen in burgerschapsattitudes wanneer actief burgerschap als een vak wordt ingericht en niet in alle vakken geïntegreerd worden (UGent, Trendanalyse GO!, 2018).

Tijdens deze infosessie kom je als leerkracht te weten:

  • welke eindtermen gerealiseerd worden door het implementeren van LLAB op je school;
  • hoe je vanuit de competentiefgerichte LLAB deze realisatie van door de overheid verplichte kennisinhouden, vaardigheden en attitudes kan bereiken en een vak actief burgerschap effectief maakt;
  • hoe het vakkendoorbrekend karakter van het vak actief burgerschap de mogelijkheid biedt om verbindend en vakdoorbrekend te werken aan een burgerschapscultuur op school en
  • dat actief burgerschap geen verandering van het schoolcurriculum hoeft in te houden, maar een kans op aanvulling biedt die de schooleigen identiteit extra benadrukt en zichtbaar maakt.

Doelstellingen

  • Leraren krijgen inzicht in het nieuwe leerplanconcept en de plaats van vak(ken) daarin;
  • Leraren hebben zicht op de voornaamste verschillen tussen het huidige en het vorige leerplan;
  • Leraren hebben zicht op de relatie tussen de (vak)inhoudelijke en de transversale doelen en de gevolgen daarvan voor hun pedagogisch-didactische aanpak;
  • Leraren weten hoe ze vanaf september 2019 met het nieuwe leerplan en bijhorend didactisch cahier aan de slag moeten gaan;
  • Leraren maken kennis met een ontwerpversie van de digitale didactische ondersteuningstool (didactisch cahier) en de mogelijkheden daarvan.

Voor wie

Secundair onderwijs:

  • leerkrachten actief burgerschap
  • onderwijsprofessionals met een interesse in burgerschapseducatie

Extra informatie

Onze implementatiesessies laten we graag doorgaan vanaf 9u (onthaal) / 9u30 (start) tot 15u30.