Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Infodag Preventie en Bescherming

Inhoud

De 'Infodag Preventie en Bescherming' is een initiatief van de Gemeenschappelijke preventiedienst van het GO!, in samenwerking met GO! communicatie en PBD.  
De infodag wordt op 3 locaties georganiseerd: Genk, Gent en Brussel. Dit jaarlijks treffen is een bijscholingsmoment en tevens een platform waar men informatie en praktijkervaring kan uitwisselen. Het is een ontmoetingsmoment voor de preventieadviseurs, contactpersonen Preventie en Bescherming, directeurs, vertrouwenspersonen, TAC'ers, internaatbeheerders en algemeen directeurs. 
Men kan deelnemen aan 2 infosessies, te kiezen uit 6 thema's. De vertrouwenspersonen kunnen de intervisie volgen (voormiddag en namiddag).

Datums en locaties

19/03/2019 VAC Gent 

29/03/2019 KRC Genk

25/04/2019 Huis van het GO! Brussel


Doelstellingen

- bijscholing m.b.t. actuele preventiethema's

- mogelijkheid tot netwerking

- uitwisseling van info en praktijkervaring

Voor wie

  • algemeen directeurs
  • directeurs
  • internaatbeheerders
  • contactpersonen Preventie en Bescherming
  • middenkader
  • CLB-medewerkers
  • vertrouwenspersoon

Extra informatie

Voormiddagprogramma

Vanaf 9.20 u tot 10 u: onthaal met koffie/thee. 

Van 10u tot 10u05: welkomstwoord door Guy Linten, preventieadviseur-coördinator  

Van 10u05 - 10u50: plenair gedeelte Stemergonomie in het onderwijs door Prof. Dr. Timmermans Bernadette, logopediste, docent Radio, IDLO/stempreventie en stemcoach bij de VRT

Van 11 u tot 12.30 u: infosessie naar keuze. U kan kiezen uit volgende infossessies:

  • Werken met ladders en stellingen

Werken op hoogte blijft een belangrijke risico waarbij regelmatig ernstige arbeidsongevallen voorkomen. Op de juiste manier de werkzaamheden voorbereiden en uitvoeren is cruciaal om de kans op ongevallen te beperken. Hoe moeten ladders en rolstellingen juist worden opgesteld en wat zijn de aandachtspunten bij het gebruik van deze middelen. Tijdens deze workshop wordt aangegeven welke items moeten opgevolgd worden om ladders en stellingen op een veilige manier te gebruiken. Niet enkel theoretische elementen worden besproken, maar vooral de praktische aspecten worden toegelicht, zodat deelnemers een beter inzicht krijgen bij het hanteren van verschillende typen ladders en stellingen.

  • Wegwijs GO! PRO Preventie

De professionele website van de preventiedienst wordt steeds vaker gebruikt door zowel internen als externen en is volledig afgestemd op de werking van de Gemeenschappelijke preventiedienst van het GO! Op de website vindt u heel veel informatie, sjablonen, documenten, procedures, formulieren die de dagelijkse werking van de contactpersonen, directies,… kan vergemakkelijken. Deze sessie biedt u de mogelijkheid om de website te ontdekken zodat u er optimaal gebruik van kan maken.

  • Van aankoop tot indienststelling

We krijgen over de “aankoopprocedure” regelmatig vragen: over de inhoud en hoe we omgaan met deze procedure. Binnen deze sessie zullen we op een praktische manier de procedure vormgeven i.f.v. 6 onderstaande aankopen waarvoor deze procedure werd opgenomen.

Definitie: De werkgever heeft de plicht ervoor te zorgen dat bij aankoop van onderstaande aankopen de veiligheid en de gezondheid van de werknemers gewaarborgd is.

-       arbeidsmiddelen

-       collectieve en persoonlijke beschermingsmiddelen

-       beschermingsmiddelen tegen brand

-       werkkledij

-       gevaarlijke producten

-       speeltoestellen

Hierbij dienen we rekening te houden met de risico's die het gebruik ervan met zich meebrengt, en ook met de risico's afkomstig uit de omgeving waar het goed gebruikt wordt.

We dienen te voorkomen dat er, bij de aankoop van of bij  het inhuren ervan, geen nieuwe risico’s worden binnengebracht en ervoor te zorgen dat eventueel bestaande risico’s beheersbaar blijven.

  • Periodieke controle en keuringen

Keuringen en periodieke controles voeren we uit om risico’s te vermijden of om schade aan personen en/of machines te vermijden of te beperken. In sommige gevallen kunnen ze door eigen personeel uitgevoerd worden, in andere complexere contexten is een expert(en) nodig. De externe controleorganismen leveren na het onderzoek officiële documenten af waarin hun analyse en/of advies staat. In deze module krijg je een overzicht van de interne en externe opvolging die voor de onderwijssector van toepassing zijn. Tevens overlopen we waar en hoe je de documenten (verslagen, adviezen, controlelijsten, attesten,…) kan bijhouden en tonen wanneer bijvoorbeeld de Onderwijsinspectie, FOD WASO of FOD Economie dit opvraagt. Voorbereiding: kies een keuringsdocument of controledocument van je onderwijsinstelling en breng een kopie mee naar de infodag.

  • Voedselveiligheid

U stelt vast dat in uw school dranken ter beschikking zijn, snoep, fruit, soep of zelfs maaltijden al dan niet ter plaatse bereid en u vraagt zich wat uw school dan te maken heeft met het Federaal Voedselagentschap?

Hoe zorg ik er voor dat de voeding steeds veilig is? Mogen we in onze refter eten - klaargemaakt door ouders - opwarmen? Welke wettelijke verplichtingen zijn er? Welke hulpmiddelen en informatiekanalen zijn er en wat is HACCP? En hoe zit het met allergenen in onze onderwijsinstellingen?

Dit zijn enkele vragen die tijdens de infosessie worden beantwoord door een expert van het FAVV. Hebt u nog andere vragen? Breng deze dan zeker mee of stuur ze ons vooraf (preventie@g-o.be).

 

Voor de geattesteerde vertrouwenspersonen wordt een intervisie georganiseerd:

  • Intervisie voor nieuwe vertrouwenspersonen – deel 1

Heb je al eens gesprekken gehad als vertrouwenspersoon, waarbij je twijfelde over je advies? Zit je soms met vragen over je rol als vertrouwenspersoon? Ben je voldoende vertrouwd met de interne procedures in het kader van psychosociale risico’s op de werkvloer? … Het supervisiemoment georganiseerd tijdens de preventiedagen is de uitstekende gelegenheid om al je vragen te stellen, maar ook bij te leren van andere collega-vertrouwenspersonen binnen de Scholengroepen. Samen met de preventieadviseur psychsociale aspecten van SPMT-ARISTA gaan jullie als groep op pad!

  • Intervisie voor vertrouwenspersonen met opgebouwde ervaring/voorkennis – deel 1

 Heb je al eens gesprekken gehad als vertrouwenspersoon, waarbij je twijfelde over je advies? Zit je soms met vragen over je rol als vertrouwenspersoon? Ben je nog voldoende vertrouwd met de interne procedures in het kader van psychosociale risico’s op de werkvloer? … Het supervisiemoment georganiseerd tijdens de preventiedagen is de uitstekende gelegenheid om al je vragen te stellen, maar ook bij te leren van andere collega-vertrouwenspersonen binnen de Scholengroepen. Samen met de preventieadviseur psychsociale aspecten van SPMT-ARISTA gaan jullie als  groep op pad.

 

12u30 tot 13u30:  middaglunch

Namiddagprogramma

Van 13u30 - 15u: tweede infosessie naar keuze. U kan kiezen uit volgende infossessies: 

  • Werken met ladders en stellingen
  • Wegwijs GO! PRO Preventie
  • Periodieke controle en keuringen
  • Van aankoop tot indienststelling
  • Voedselveiligheid
  • Intervisie voor vertrouwenspersonen (met ervaring/voorkennis) - deel II
  • Intervisie  voor vertrouwenspersonen (zonder ervaring of voorkennis) - deel II

 

De deelnameprijs bedraagt 120 euro. Hierin zit inbegrepen:

- deelname aan het plenair gedeelte en de 2 infosessies

- digitaal attest van de opleidingen waarvoor je ingeschreven bent. Dit wordt na de infodag via e-mail bezorgd.

- het vernieuwde boek ‘Naar een veilige school’ (350 blz., ter waarde van 55 euro).

- Een EHBO-registratieboekje

- catering (incl. buffetlunch)

LET OP:

Annulatie: tot 3 dagen voor het evenement is een annulatie gratis. Nadien wordt een catering- en administratiekost aangerekend van 35 euro (tenzij doktersattest).

Wie niet annuleert voor de dag van het evenement wordt verondersteld deel te nemen en betaalt de volledige inschrijvingsprijs van 90 euro.

 


VOLZET te Gent voor zowel VM als NM: intervisie vertrouwenspersoon met ervaring, van aankoop tot indienststelling


VOLZET te Genk: van aankoop tot indiensstelling ( vm / nm), intervisie met ervaring (vm/nm), wegwijs GO! Pro (nm)


VOLZET te Brussel: van aankoop tot indienststelling ( vm/nm), wegwijs GO! Pro (nm)