Inhoud
Je wil het met leerlingen hebben over thema's die op het eerste zicht niet zo voor de hand liggen. Hoe maak je abstracte thema's (zoals actief burgerschap, gender, diversiteit, kunst, e.d.) met hen bespreekbaar? En bovenal, hoe kan je je leerlingen hier in groep op een creatieve, speelse en verdiepende manier samen over laten nadenken? In deze tweedaagse introductieworkshop oefen je in een neutrale vraagstelling en begeleidershouding. We ontdekken samen wat het inhoudt om je eigen oordeel op te schorten en goede, prikkelende vragen te stellen op een wijze waardoor elke leerling zich veilig voelt. Aan de hand van verschillende werkvormen en het voeren en houden van filosofische gesprekken ervaar je hoe je met leerlingen in groep een vraag of thema verdiepend kan onderzoeken.
Doelstellingen
Na deze opleiding kan je:
- de basisprincipes van een neutrale vraagstelling toepassen.
- actief deelnemen aan twee soorten filosofische gesprekken.
- reflecteren over zelfevaluatie als methode om burgerschapscompetenties te evalueren.
- reflecteren over de transformatie van de rol van de leerkracht als begeleider van emancipatorisch leren
- een onderzoeksplan opstellen om verdiepend denken en leren van individuen en groepen te stimuleren en ondersteunen.
- de structuur van een filosofisch gesprek kunnen uitleggen en deze in de begeleiding van een kort filosofisch gesprek zichtbaar kunnen toepassen.
Voor wie
leerkrachten actief burgerschap en onderwijsprofessionals met een interesse in burgerschapseducatie.
Extra informatie
Hieronder kan je terugvinden wat deelnemers van vorige sessies vonden:
"Heel fijne ervaring! Ik wil me meteen verder verdiepen in deze technieken. Ik heb meer zelfvertrouwen in de rol van lesgever van burgerschapsmaterie. Leerrijk – verhelderend – activerend!"
"Heel erg leuke, actieve, leerrijke bijscholing! Kan niet wachten om het uit te testen!"
"Topopleiding, zeer professioneel gebracht! 100% tevreden!"
"Filosoferen met kinderen/jongeren is iets waar élke leerkracht in geschoold zou moeten worden. Het draagt bij tot een grotere betrokkenheid, meer wederzijds respect en welbevinden bij zowel leerkracht als leerlingen.”
“Een zeer leerrijke opleiding. Aangename oefeningen, aangenaam om te luisteren naar verschillende inzichten qua filosoferen!“