Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Morele oordeelsvorming van adolescenten in actief burgerschap

Inhoud

Wat is belangrijk voor mij en anderen? Wat vinden we goed, beter of helemaal niet kunnen? Het oordelen over waardegeladen thema's gebeurt continu en spontaan. Ook jongeren vellen regelmatig morele oordelen en hebben nood aan het versterken van hun morele deskundigheid. Waaruit bestaan deze oordelen: wanneer zijn het feiten, meningen, morele oordelen, e.d. en hoe herken je deze in klasgesprekken met leerlingen? Tijdens de opleiding oefenen we deze vaardigheden in met focus op hoe je leerlingen kan ondersteunen in complexer moreel redeneren. Gesterkt vanuit onderzoeken naar morele ontwikkeling bij adolescenten oefenen we tips en tricks in om via gespreks- en vraagtechnieken en werken met casussen de morele oordeelsvorming van leerlingen te versterken. Tijdens deze opleiding word je als leerkracht gesterkt om op een verhelderende wijze aan de slag te gaan met waarden, noden, normen en identiteitsvorming om leerlingen op effectieve wijze te trainen in samen leren samenleven.


Papatya Dalkiran is werkzaam in de lerarenopleidingen van UGent en HoGent waar ze  oa. vakdidactiek wijsbegeerte en moraalwetenschappen en het onderwijsvak niet-confessionele zedenleer geeft. Hiervoor was Papatya een aantal jaar aan de slag als leerkracht in het secundair onderwijs. Vanuit Filowijs begeleidt ze filosofische gesprekken met kinderen, jongeren en volwassenen en geeft ze opleidingsworkshops in diverse gespreks- en onderwijstechnieken.

Doelstellingen

Na deze workshop kan je:

 

  1. meer helderheid scheppen in waardegeladen en mogelijks controversiële gesprekken
  2. tips & tricks duiden om waardegeladen gesprekken te begeleiden en waardeverhelderend te werken
  3. in een klasgroep verschillende niveaus van moreel redeneren blootleggen en met deze diversiteit aan standpunten op een niet-polariserende wijze aan de slag gaan
  4. een overzicht van relevante onderzoeken naar morele ontwikkeling en complexiteitsniveaus van redeneren bij jongeren duiden
  5. morele stappenplannen toepassen om casussen op een moreel deskundige wijze te beoordelen

 

Voor wie

Leerkrachten actief burgerschap en onderwijsprofessionals met een interesse in burgerschapseducatie.

Extra informatie

Hieronder kan je terugvinden wat deelnemers van vorige sessies vonden:

“Het interactieve aspect van de bijscholing vond ik bijzonder aantrekkelijk. Tof dat we de andere groepsleden konden leren kennen door over goed gekozen dilemma's te praten. Ook de 'theorie' was zeer nuttig. Een soort overschouwende kapstok die ik zeker mee ga nemen naar (de voorbereiding van) mijn lessen.”