Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Het 4 lademodel: sanctiebeleid in het SO

Inhoud

In veel scholen hebben de klassieke straffen niet meer het gewenste effect. Ideaal gezien zouden we twee strategieën moeten combineren. Enerzijds heldere regels en een consequente aanpak, anderzijds een behandeling op maat van het individu. 

Het 4 lademodel biedt een uitkomst uit dit dilemma. Het geeft je instelling handvatten om tegemoet te komen aan tegenstrijdige opvattingen in het team over wat een passende en rechtvaardige aanpak is in verschillende situaties. 

Het 4 lademodel is een alternatief voor het chronologisch opgebouwde stappenplan waarin overtredingen bij elkaar opgeteld worden en een consequente toepassing uiteindelijk soms weinig andere mogelijkheden laat dan een machteloos gedogen of een definitieve uitsluiting.

De introductiesessie toont je mogelijke toepassingen in je eigen instelling. Je krijgt het materiaal om het 4 lademodel aan te passen aan specifieke behoeften van personeelsleden, leerlingen en ouders.

Als je ondersteuning wenst om in je instelling een vernieuwd sanctiebeleid te implementeren tijdens een pedagogische studiedag of algemene personeelsvergadering, doe dan een aanvraag op maat.

Doelstellingen

  • Je ziet hoe het 4 lademodel gebruikt kan worden om snel de ernst van een overtreding te bepalen.
  • Je ziet hoe het 4 lademodel gebruikt kan worden om in elke situatie een passend signaal en een aangepast maatregel te geven.
  • Je ziet hoe het 4 lademodel gebaseerd is op een solidaire aanpak om de lat voor leerlingen hoog te leggen.

Voor wie

Secundair onderwijs
  • leidinggevenden
  • schoolteams


Extra informatie

Het cahier 'Gewenst gedrag en sanctiebeleid op school: een 4 lademodel' (Politeia) is in de prijs begrepen.