Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Wiskunde: rekenen met de ijsbergmethode

Inhoud

Als (zorg)leerkracht, CLB-medewerker of paramedicus kom je dagelijks in contact met kinderen met wie het rekenproces niet vanzelf gaat.

De aanpak van het ijsbergrekenen sluit nauw aan bij de beproefde basisprincipes van de rekendidactiek: van concreet, over schematisch (of picturaal) naar het abstracte formele 'rekenen' met getallen. Het is daarbij belangrijk dat elk kind tijdens het leerproces voortdurend het gevoel van competentie kan behouden, zodat het gemotiveerd blijft. Stapsgewijs worden kinderen door een zorgvuldig inzichtelijk proces geleid, met goed uitgekiende materialen, zodat tegemoetkomen aan verschillen in instructiebehoeften mogelijk is. Het oefenen gebeurt al handelend en pratend, vaak in duo's of kleine groepjes. De oefenstof bestaat uit prettige spelvormen die haalbaar zijn in elke klas. Deze aanpak van optellen en aftrekken tot 100, vermenigvuldigen en delen kan je in je klas inzetten naast de bestaande methode.

In de 3 aangeboden sessies maak je telkens kennis met een ander aspect van de ijsbergmethode. Je krijgt zicht op de rekenontwikkeling, de cruciale leerdoelen en beeldvorming. Je leert differentiëren in een heterogene rekengroep. Je oefent met aantrekkelijke materialen die je direct kan gebruiken in je klaspraktijk.  

Reeks 1 op 26/09/16 : aanvankenlijk rekenen tot 20 (vooral gericht op kleuters en 1e leerjaar)

  • aandacht voor rekenstrategieën, getalstructuren en functionele gecijferdheid
  • inzicht in waar het mis kan gaan in het rekenproces en hoe je daaraan kunt verhelpen

Reeks 2 op 14/10/16: getallen en bewerkingen tot 100

  • aandacht voor rekenstrategieën, getalstructuren en functionele gecijferdheid
  • inzicht in waar het mis kan gaan in het rekenproces en hoe je daaraan kunt verhelpen

Reeks 3 op 1/12/16: vermenigvuldigen en delen

  • inzicht in de stappen die nodig zijn om vermenigvuldigingen en delingen te kunnen maken

Doelstellingen

  • Je krijgt inzicht in de verschillende stappen van de ijsbergaanpak
  • Je kan aan de hand van de aangeboden materialen de ijsbergdidactiek toepassen. 
  • Je kan naast de bestaande methode, de ijsberaanpak inzetten om het rekenproces te versterken.

Voor wie

BaO : 

  • (zorg)leerkrachten
  • directies van scholen
  • CLB-medewerkers
  • paramedici

Extra informatie

In de prijs zijn 10 spelletjes begrepen.