Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Wat met straffen en belonen in het BaO?

Leefregels op maat van je school

Inhoud

Is er nu meer agressie dan vroeger?

Begint agressie op jongere leeftijd? 

Op welke manieren heeft de veranderende maatschappij - sleutelkinderen, nieuw samengestelde gezinnen, een groter aantal kinderen dat opgroeit in armoede, mondigheid - invloed op onze kinderen?

Schoolteams breken zich het hoofd over de vraag hoe ze meer vat kunnen krijgen op grensoverschrijdend gedrag. Dat is soms bijzonder moeilijk in te dijken. 

Leerlingen hebben grenzen nodig: die geven duidelijkheid en veiligheid. Het is aan de leerkrachten om de grenzen consequent te bewaken. Maar kinderen zijn kinderen en het hoort bij hun ontwikkeling dat ze zich afzetten tegen grenzen. 

Hoe moeten we dan als individuele leerkracht en als team reageren? Is straffen altijd de juiste of enige oplossing?

 
Het uitgangspunt van deze cursus is je eigen schoolsituatie. Dat wordt ons basismateriaal. We bespreken verschillende alternatieven om moeilijk gedrag op schoolniveau aan te pakken.

We gaan  dieper in op leefregels en een mogelijk sanctiebeleid op schoolniveau. Met een handig model analyseer je de huidige situatie en vul je leemtes in.

Doelstellingen

  • Je kunt de voor- en nadelen van de harde en zachte aanpak op school toelichten
  • Je kunt het 4 lademodel gebruiken als leidraad voor een gezamenlijke aanpak op school.
  • Je kunt leefregels en een sanctiebeleid opstellen vanuit het 4 lademodel. 

Voor wie

Basis- en buitengewoon onderwijs

  • Schoolteam

Extra informatie

Opgelet! Dit is de nieuwe titel van de nascholing: 'Een helder en positief sanctiebeleid in het basisonderwijs'.

Volgende nascholingen interesseren je wellicht ook: