Grensoverschrijdend gedrag in je klas

Inhoud

  • Thomas schopt en bijt andere kindjes. 
  • Brahim staat elke speeltijd tegen de muur. 
  • Marie maakt haar schoolspullen kapot.

Hoor jij verhalen als deze ook steeds vaker in de leraarskamer?
 
Probleemgedrag is van alle tijden, toch lijkt het toe te nemen. Veel kinderen vertonen wel eens ongewenst gedrag, maar wat als het iedere dag gebeurt? 

Leerkrachten hebben hierop niet altijd een pasklaar antwoord, hoewel ze het als de grootste uitdaging in hun werk zien. Als je geregeld in een machtsstrijd verwikkeld raakt, als leerlingen brutaal of agressief zijn en voortdurend de les verstoren, dan kan lesgeven een slopende arbeid worden.

In deze vorming kijk je eerst naar wat wél goed gaat want dat is het vertrekpunt van een mogelijke oplossing. Je leert problemen te zien als vaardigheden die nog niet ontwikkeld zijn. 
Het is een interactieve werksessie en we vertrekken vanuit casussen die je zelf kan aanbrengen.

Deze nascholing kan ook aangevraagd worden als pedagogische studiedag.

Doelstellingen

  • Je kunt grensoverschrijdend gedrag van kinderen beïnvloeden vanuit je kennis over de oorzaken.
  • Vanuit je inzicht in de fasen van frustratieagressie kun je in een vroeg stadium ingrijpen.
  • Je kunt een stappenplan hanteren om probleemgedrag creatief aan te pakken.

Voor wie

Basisonderwijs

  • leraren
  • zorgcoördinatoren
  • leidinggevenden

Extra informatie

Lunchbroodje inbegrepen.

De cursus kan ook gecombineerd worden tot een traject op school, met:

 

Lesgevers

Veerle De Bruyne

Veerle De Bruyne werkte 15 jaar in het buitengewoon onderwijs als ergotherapeute en GON-begeleidster. Zij specialiseerde zich in omgaan met moeilijk gedrag en communicatie en is medeauteur van 'Omgaan met pesten op school'.