Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

Radicalisme en extremisme. Overzichtsfiche

Traject met 6 aparte modules

Inhoud

"Zeg ons wat we kunnen doen om te verhinderen dat onze leerlingen naar Syrië vertrekken en betrokken raken in een oorlog". Dat was de vraag van leraren en directies van scholen die deelnamen aan de infoavond in Vilvoorde op 19 juni 2014 "De grenzen van idealisme: Syrië in Vlaanderen?", met als sprekers Peter Adriaenssens en Ahmed Azzouz. Die avond zijn we er niet uitgeraakt. We hebben toen een vervolg beloofd.

In 6 modules willen we tonen hoe de puzzelstukken van deze complexe materie in elkaar klikken. We zorgen ervoor dat je een helder inzicht krijgt in het kluwen van religieuze, pedagogische, geopolitieke en psychologische factoren, zodat je in staat bent om een schoolvisie te formuleren met duidelijke consequenties op school- en klasniveau.

Ook scholen die geen potentiële Syriëgangers onder hun leerlingen zien, willen professioneel kunnen reageren als dwingende actuele gebeurtenissen om een helder en evenwichtig standpunt vragen.

De zes modules kunnen apart gevolgd worden. Afhankelijk van de aanwezige expertise en de noden van de school, kunnen verschillende personeelsleden een module volgen en alle inzichten later samenbrengen in een gemeenschappelijke schoolvisie. Heb je in oktober een module gemist? Het volledige traject wordt herhaald in januari 2016.

We hebben de beste experts ter zake geëngageerd en bieden je daarnaast een dubbele methodieken- en materialenshop én een inspirerende workshop om met leerlingen toe te passen.

  1. Ahmed Azzouz, inspecteur-adviseur islamgodsdienst, geeft inzicht in het religieuze perspectief in "Religieus extremisme: een tegendiscours".
  2. Stijn Sieckelinck, pedagoog verbonden aan de Universiteit Utrecht en expert inzake radicalisering van adolescenten, verdedigt een pedagogisch standpunt met "Radicale jongeren, radicale maatregelen?"
  3. Pieter Stockmans, onderzoeksjournalist en Midden-Oostenkenner, doet het politieke luik uit de doeken: "Syriëstrijders: de geopolitieke context".
  4. Montasser AlDe'emeh, arabist en politicoloog, belicht de psychologische invalshoek in "Profielen van Syriëstrijders: kansen voor scholen".
  5. "Radicalisme bespreekbaar maken: methodieken" is een dubbele info-shop voor school- en klasniveau van School zonder Racisme en 'Plural/ Documentatiecentrum Atlas.
  6. School zonder Racisme brengt ook de inspirerende workshop "Omgaan met racistische uitspraken".

Doelstellingen

  • Je hebt voldoende achtergrondinformatie over de religieuze, pedagogische, geopolitieke en psychologische factoren om je een eigen mening te kunnen vormen.
  • Je kunt met teamleden een verantwoorde visie opstellen met praktische consequenties op schoolniveau en op klasniveau.
  • Je hebt een  professionele kijk op passende strategieën voor preventie en in crisissituaties.

Voor wie

Secundair onderwijs: voltijds en deeltijds, gewoon en buitengewoon

  • leidinggevenden
  • middenkader
  • leraren