Anderstalige nieuwkomers in het basisonderwijs: geen 'apart' verhaal

Knipsel-frontAnderstaligenieuwkomersBaO.PNGVoor onthaalleerkrachten, klasleerkrachten, zorgleerkrachten, zorgco√∂rdinatoren en directeurs brengt de komst van anderstalige nieuwkomers vaak heel wat vragen met zich mee: 

  • Hoe onthaal je nieuwkomers en hun ouders op een 'warme' manier en hoe maak je hen wegwijs op school?
  • Hoe organiseer je onthaalonderwijs en geef je het vorm?
  • Wat zegt de wetgeving hierover?
  • Hoe bepaal je de beginsituatie?
  • Hoe bouw je een individueel werkplan op?
  • Welke competenties breng je in ontwikkeling?
  • Welke doelen streef je na?
  • Hoe evalueer je?
  • Hoe bied je goede zorg?
  • Hoe maak je verbinding met de klas en zorg je ervoor dat anderstalige nieuwkomers goed kunnen aansluiten bij de reguliere lesactiviteiten?

Naast algemene en noodzakelijke informatie over de organisatie van het onthaalonderwijs, geeft dit cahier enkele GO! specifieke antwoorden op deze vragen. Praktijkvoorbeelden, tips en didactische hulpmiddelen bieden je inspiratie en handvaten om met het hele schoolteam te werken aan optimale ontwikkelingskansen voor anderstalige nieuwkomers. Het onthaalonderwijs is immers geen 'apart' verhaal maar een gedeelde verantwoordelijkheid van het hele schoolteam.

Het pedagogisch cahier 'Anderstalige nieuwkomers in het basisonderwijs; geen 'apart' verhaal' werd geschreven door Sofie Coenen, Sofie Michiels, Geert Steenackers, Chris Taverniers en Hugo Vandenbroucke, onze collega's bij de Pedagogische begeleidingsdienst van het GO!.

Editie juni 2018

Klik hier voor meer info en om te bestellen.